چگونه ملافه و روتختی را بشوییم ؟

کالای خواب چیداری

 

ما حدود 8 ساعت در روز را در تماس نزدیک با ملحفه های خود می گذرانیم. این 8 ساعت عرق کردن ملحفه ها و روباشی ها را در معرض کثیف شدن قرار می دهند . برای تمیز نگه داشتن محیط خواب، شستن ملحفه ها به طور منظم مهم است.

ملحفه‌های شسته شده  نه تنها برای سلامتی شما بهتر هستند، بلکه خوابیدن در آنها بسیار راحت‌تر است. با این حال، اگر ملحفه‌های خود را اشتباه بشویید، هیچ فایده‌ای ندارد!

راهنمای شست و شو و نحوه نگهداری ملحفه

1. تجهیزات را بررسی کنید

2. برچسب ها ی راهنما را با دقت بخوانید

3. به نوع لکه ها توجه کنید

4. ماشین لباسشویی را بارگیری کنید

5. محلول های پاک کننده را اضافه کنید

6. تنظیمات ماشین لباسشویی را انتخاب کنید

7. بعد از شستشو

8. روتختی جدید

1. تجهیزات را بررسی کنید

 قبل از اینکه ملحفه های خود را در ماشین لباسشویی بیندازید، مهم است که مطمئن شوید تمام تجهیزاتی را که به  آن نیاز دارید در دسترس دارید.

اولا، شما به مواد شوینده نیاز دارید. این همان چیزی است که در واقع ملافه شما را تمیز می کند و چربی و کثیفی را از بین می برد. شوینده به صورت بیو یا غیر زیستی برچسب گذاری می شود. شوینده بیولوژیکی (بیولوژیکی) حاوی آنزیم هایی است که در از بین بردن کثیفی و از بین بردن لکه ها عالی هستند. با این حال، شوینده‌های زیستی می‌توانند برای افرادی که پوست حساسی دارند، باعث تحریک پوست شوند.

شوینده غیر زیستی (غیر بیولوژیکی) حاوی آنزیم نیست و در عوض از مواد پاک کننده ملایم تری استفاده می کند. شوینده های غیر زیستی نسبت با پوست های حساس مهربان تر هستند و بهترین انتخاب برای نوزادان یا کسانی هستند که آلرژی دارند. آنها به اندازه کافی برای لکه ها یا کثیفی های بیش از حد موثر نیستند، اما به طور کلی قادر به تمیز کردن معمولی کثیفی هستند.

شوینده ها در گزینه های معطر یا غیر معطر عرضه می شوند. کسانی که پوست حساس، شرایط پوستی یا آلرژی دارند، با شوینده های بدون عطر تحریک کمتری را تجربه می کنند.

علاوه بر مواد شوینده، مطمئن شوید که مقداری نرم کننده پارچه برای اضافه کردن به شستشوی خود دارید. ملحفه‌های شما را نرم‌تر می‌کند و الکتریسیته ساکن را کاهش می‌دهد. نرم کننده پارچه معمولاً در طیف وسیعی از رایحه های زرق و برق دار عرضه می شود که باعث می شود لباس های شما رایحه ای عالی داشته باشند.

در نهایت، در صورت نیاز، مقداری لکه‌بر را در دسترس داشته باشید. پاک کننده لکه برای هر شستن ملحفه های تخت شما لازم نباشد، اما برای مقابله با لکه های نامرتب یا دشوار، مفید هستند.

2. برچسب ها را با دقت بخوانید

پارچه های مختلف ممکن است نیاز به مراقبت های متفاوتی داشته باشند. اکثر پارچه ها را می توان به راحتی و با خیال راحت در ماشین لباسشویی خانگی شست، با این حال، همیشه بهترین کار این است که دستورالعمل های مراقبت روی برچسب روتختی های خود را در هر صورت بررسی کنید.

همچنین ممکن است دستورالعمل‌های متفاوتی وجود داشته باشد که در مورد تنظیمات و درجه حرارت ماشین لباسشویی قابل استفاده است که دانستن آنها قبل از شروع چرخه مفید است.

3. به نوع لکه ها توجه کنید

 حتماً لکه هایی وجود دارد که در برخی مواقع ایجاد می شوند. این بدان معنا نیست که لکه ها باید از ویژگی های دائمی رختخواب شما باشند! در عوض، به محض اینکه لکه‌ها بوجود می آیند، با تکنیک‌های تمیز کردن هوشمندانه به سراغ آن‌ها بروید.

هر چه لکه سریعتر از بین برود، پاک کردن آن آسان تر خواهد بودقبل از استفاده سخاوتمندانه از لکه‌بر، محل را با آب سرد بمالید.

یک ترفند جالب این است که حدود 50 میلی‌لیتر آب لیمو را به چرخه شستشو اضافه کنید. وقتی ملحفه‌ها از شستشو بیرون می‌آیند، متوجه خواهید شد که روشن‌تر و تازه‌تر به نظر می‌رسند.

 هنگامی که با ناحیه لکه دار برخورد کردید، می توانید ملافه را مستقیماً در ماشین لباسشویی برای یک چرخه شستشوی منظم قرار دهید.

4. ماشین لباسشویی را بار کنید

 همه ماشین های لباسشویی یکسان ساخته نمی شوند. آنها درام هایی با اندازه های مختلف، قابلیت های وزن متفاوت و تنظیمات متفاوت دارند. قرار دادن ماشین لباسشویی تحت فشار زیاد با پر کردن بیش از حد آن می تواند به ماشین لباسشویی و ملحفه های شما آسیب دائمی برساند.

وقتی لباس‌ها خیلی فشرده در ماشین لباس‌شویی قرار می‌گیرند، نمی‌توانند به‌درستی جابجا شوند و این مانع از تمیز شدن کامل آن‌ها می‌شود. برخی از ماشین‌های لباسشویی مجهز به همزن هستند که باعث می‌شود لباس‌ها در طول شستشو حرکت کنند. ملافه و سایر لباس های شسته شده را هرگز نباید دور همزن بپیچید زیرا به راحتی آسیب می بینند.

علاوه بر این، بهتر است ملافه ها را جدا از لباس های دیگر بشویید. لباس ها و اقلام کوچکتر می توانند در جیب ملافه گیر کنند یا باعث گره خوردن شوند. به طور کلی، بهتر است ماشین لباسشویی و محدودیت های آن را بشناسید تا روتختی های شما همیشه به بهترین شکل ممکن تمیز شوند.

این به ویژه در مورد حوله صادق است. ملافه و حوله هرگز نباید با هم شسته شوند. مواد خشن حوله روتختی ها را فرسوده و طول عمر آنها را کاهش می دهد. حوله ها همچنین مسئول ایجاد گلوله های پرز هستند که می توانند حتی در صورت خشک شدن به ملحفه ها بچسبند.

چگونه ملافه و روتختی را بشوییم ؟

5. محلول های پاک کننده را اضافه کنید

 بطری مواد شوینده شما دستورالعمل هایی در مورد میزان مواد شوینده مورد نیاز برای یک چرخه شستشو ارائه می دهد. می توانید مواد شوینده را به مقدار توصیه شده به سینی ماشین لباسشویی یا داخل درام اضافه کنید.

به دستورالعمل های خاصی که توسط مواد شوینده ارائه شده است پایبند باشید. مقدار کم مواد شوینده ممکن است برای تمیز کردن کافی ملحفه ها کافی نباشد، در حالی که استفاده بیش از حد از محلول های تمیز کننده می تواند میزان سایش ملحفه های شما را افزایش دهد.

سپس نرم کننده را به سینی ماشین لباسشویی اضافه کنید. بطری نرم کننده پارچه نیز مقدار توصیه شده ای دارد که باید رعایت کنید.

6. تنظیمات ماشین لباسشویی را انتخاب کنید

 مگر اینکه روی برچسب چیز دیگری ذکر شده باشد، ملحفه ها باید در یک چرخه منظم در ماشین لباسشویی قرار گیرند. تنظیمات آهسته‌تر از شستشوی کامل آنها جلوگیری می‌کند، در حالی که تنظیمات سنگین ملحفه‌های تخت را به طور غیر ضروری فرسوده می‌کنند و خطر چروک شدن را افزایش می‌دهند.

چگونه ملافه و روتختی را بشوییم ؟

وقتی صحبت از دمای آب می شود، به طور کلی، بهتر است از گرم ترین دمای ممکن استفاده کنید. پارچه های مختلف می توانند گرمای متفاوتی را تحمل کنند، بنابراین قبل از شروع شستشو، برچسب آن را بررسی کنید. ملحفه ها در معرض مقدار زیادی مایعات بدن، کنه های گرد و غبار، ویروس ها و باکتری ها هستند. آب گرمتر شانس بیشتری برای از بین بردن بیشتر میکروب ها و کنه های گرد و غباری دارد که ممکن است در بستر شما ساکن باشند.

7.پس از شستشو

 ممکن است چرخه شستشو اکنون کامل شده باشد، اما هنوز اقدامات مهمی وجود دارد که باید قبل از اینکه ملحفه‌هایتان به تختتان برگردند، انجام دهید. اولاً، مهم است که ملحفه های شما کاملاً خشک شوند. قرار دادن ملحفه ها روی تخت زمانی که حتی کمی مرطوب هستند می تواند منجر به کپک زدن، ناراحتی و بیماری های پوستی شود.

بهترین شرایط برای خشک کردن ملحفه ها این است که آنها را روی یک بند لباس آویزان کنید و اجازه دهید آفتاب آنها را برای شما خشک کند. نور خورشید یک ضد عفونی کننده طبیعی است بنابراین ملحفه های شما در بیرون تمیز و تازه می مانند. همچنین بهترین گزینه برای محیط زیست است زیرا به انرژی یا محصولی نیاز ندارد.

متأسفانه، خورشید همیشه نمی‌درخشد و آویزان کردن ملحفه‌ها در هنگام بارش باران فقط آنها را دوباره کثیف می‌کند. اگر آب و هوا اجازه نمی دهد، می توانید ملحفه ها را داخل آن خشک کنید یا داخل خشک کن بیندازید.

خشک کردن ملحفه ها در داخل خانه کم ایده آل ترین گزینه است. زمان زیادی طول می کشد و با گذشت زمان، آب مجود  در  آن منجر به رطوبت و کپک زدن روی دیوارها شود. با این حال، اگر آن را با دقت مدیریت کرده و در یک منطقه خشک و خنک خشک کنید، می توان از رطوبت آن جلوگیری کرد.

استفاده از خشک کن برای خشک کردن ملحفه ها بدترین گزینه برای محیط زیست است زیرا به انرژی نسبتاً زیادی نیاز دارد. دمای بالا همچنین می تواند باعث افزایش سایش، چروک شدن و جمع شدن پارچه های خاص شود. با این حال، خشک کن ها سریع کار می کنند.

پس از استفاده از خشک کن، مهم است که ملحفه ها را پس از خشک شدن در اسرع وقت از درام جدا کنید. ملحفه ها را در حالی که هنوز گرم هستند روی تخت پهن کنید تا از جمع شدن آنها جلوگیری کنید.

پس از خشک شدن، با هر روشی، ملحفه‌های تخت را می‌توان دوباره در چرخش قرار داد. توصیه می شود برای هر تخت حداقل 2 ست رختخواب داشته باشید تا با قرار دادن یکی در شستشو، از ست دیگری استفاده شود.

برای راحتی و امنیت بیشتر، بسیاری از افراد برای هر تخت 3 ست روتختی  دارند تا در صورت بروز حوادث اضطراری همیشه یک ست ملافه تمیز در انبار موجود باشد.

کالای خواب چیداری

8.روتختی جدید

 تصور نکنید ملحفه های تازه خریداری شده تمیز هستند! ملحفه های جدید شما از کارخانه های مختلف تهیه شده برای اجتناب از آلودگی آنها را بشویید.

بسته‌های ملافه چیداری سازگار با محیط زیست ما را خریداری کنید

حتی هنگام خرید ملحفه‌های ایمن‌تر و بدون سموم، لازم است قبل از اینکه به رختخواب بروند، آن‌ها را بشویید. برای از بین بردن مواد شیمیایی ناخواسته، بوها و سفتی رختخواب شما، یک پیش شستشو راه حل مناسبی است.

برای پیش شستشو، به سادگی ملحفه های جدید را در ماشین لباسشویی قرار دهید و روی چرخه معمولی تنظیم کنید. با این حال، به جای افزودن مواد شوینده و نرم کننده، می توانید حدود 230 میلی لیتر سرکه سفید و 230 گرم جوش شیرین اضافه کنید.

به طور طبیعی پیش شستشو باید با یک شستشوی معمولی دنبال شود. هنگامی که آنها چرخه دوم خود را کامل کردند، ملحفه های تخت شما آماده خواهند بود که در آن قرار بگیرند.

چیداری
ارسال دیدگاه