راهنمای خرید لحاف و انواع مختلف آن

راهنمای خرید لحاف

کالای خواب اجناس مختلفی را دربر می‌گیرد که لحاف جزء مهمی از این عناصر بوده، زیرا هم در قالب یک پتو عمل نموده و بافتی مطلوب و گرم را ارائه می‌دهد و هم از جنبه زینتی می‌تواند، مانند یک سرویس روتختی باعث برازندگی دکوراسیون اتاق‌خواب شما شود. لحاف‌ها از قدیم جزء لوازم مهم زمان خواب و استراحت در فصل‌های سرد سال به شمار می‌رفتند. با نگاهی به قدمت این عناصر درمی‌یابیم که نمونه‌های سنتی آن الیاف پنبه یا پشم را برای خود برگزیده‌اند و با گذر زمان همان‌طور که بر نقوش و طراحی خود افزوده‌اند، عناصر جدیدی چون پلی‌استر، ویسکوز و … را نیز به ساختار خود اضافه کرده‌اند. ازاین‌رو لحاف‌های امروزی بیشتر از همان الیاف مصنوعی تهیه‌شده تا علاوه بر زیبایی و گرمای بیشتر، ماندگاری و دوام بالاتری را نیز عرضه نمایند. در این مطلب به ارائه نکات مختلف پیرامون لحاف این کالای محبوب در صنعت نساجی پرداخته و از زوایای مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

لحاف

آشنایی بیشتر با لحاف

لحاف اغلب به رواندازی گفته می‌شود که شامل یک پارچه دولایه بوده که داخل آن را با انواع متریال‌هایی چون پنبه، پشم و … پرکرده و در انتها به‌صورت مشبک تمامی سه لایه آن را به هم می‌دوزند. ازاین‌رو ظاهری جذاب داشته و کاربردی شبیه به پتو را ارائه می‌دهد. امروزه هر منطقه جغرافیایی از طرح و نقش‌های مختلفی برای پارچه لحاف استفاده می‌کنند که این امر سبب تنوع بالای این محصول شده است. البته ورود سبک‌های مختلف سنتی، کلاسیک و مدرن به این عرصه نیز این محصول را دستخوش تغییرات عمده‌ای نموده است. ازاین‌رو اگرچه در حالت کلی در قالب یک کالای خواب کاربرد دارد اما در طرح و رنگ و مدل‌های مختلفی عرضه می‌شود.

لحاف

 

انواع الیاف به‌کاررفته در ساخت لحاف

لحاف‌ها از دو بخش اصلی تشکیل می‌شوند، قسمت رویه که اغلب از انواع پارچه در طرح، رنگ و جنس‌های متنوعی مانند پنبه، پلی‌استر، فلامنت و … بوده و بخش داخلی یا هسته لحاف که سبب بروز قابلیت‌های این کالا می‌گردد. اغلب وقتی سخن از الیاف به‌کاررفته در ساخت لحاف به میان می‌آید، منظور همان متریال‌های استفاده‌شده در قسمت داخلی لحاف بوده که به علت تأثیر فراوانی که بر مشخصه‌های ذاتی این محصول دارند، موردتوجه فراوانی هستند. امروزه عناصر قسمت داخلی لحاف‌ها از پشم که یک محصول طبیعی با توانایی حفظ رطوبت و تعادل دمایی بدن است، شروع‌شده و تا پنبه با مزیت عایق حرارتی عالی و پر با نرمی و لطافت بی‌نظیر ادامه می‌یابد.

لحاف

البته نمونه‌های دیگری نیز وجود دارند که از متریال‌های متفاوتی چون ویسکوز با سبکی بی‌حد و قیمت مقرون‌به‌صرفه یا بامبو و اکالیپتوس باقدرت دفع بو، توانایی گردش هوا، خاصیت ضد باکتری و آنتی استاتیک بهره برده‌اند. به‌هرحال هر فردی یک سری مشخصات را برای لحاف خود می‌پسندد ازاین‌رو باید در میان مدل‌های موجود به دنبال کشف نمونه‌ای منحصربه‌فرد برای خود باشید.

انواع مختلف لحاف موجود در بازار

انواع مختلف لحاف فارغ از طرح و رنگ و مدل آسایش ضروری زمان خواب را به استفاده‌کنندگان تقدیم می‌کنند. بدین ترتیب یکی از نیازهای حتمی افرادی هستند که به کیفیت خواب خود اهمیت می‌دهند. لحاف‌ها را در حال حاضر می‌توان در دسته‌بندی‌های متفاوتی گنجاند و بر اساس آن به مطالبه و خرید این محصولات پرداخت.

لحاف

  • انواع لحاف ازنظر سبک:

امروزه انواع لحاف ازنظر سبک طراحی در سه مدل سنتی، کلاسیک و مدرن وجود دارند. لحاف‌های سنتی دارای الگوهایی تقریباً ساده و تکرار شوند هستند و درگذشته به‌صورت دستی دوخته می‌شدند. ولی اکنون در کارخانه‌ها و توسط ماشین‌های صنعتی تولید می‌گردند. لحاف‌های کلاسیک در صنایع نساجی تولید و به علت تجملات بیشتر و جزئیات فراوان‌تر محبوب بسیاری هستند. در مقابل لحاف‌های مدرن طراحی ساده‌تری را برای خود برگزیده‌اند و از زرق‌وبرق‌های نمونه‌های کلاسیک و گل و نقوش نمونه‌های سنتی عاری هستند.

  • انواع لحاف ازنظر نوع طرح:

طرح‌های بعضی از لحاف‌ها به‌صورت دستی و با عناصری چون نخ، تور، پارچه و … بر سطح این محصولات نقش می‌بینند. گاهی نیز هنرمندان نقوشی را با گواش و رنگ‌ها مخصوص بر روی این لحاف‌ها حک می‌کنند. البته امروزه نمونه‌های چاپی نیز وجود دارد که توسط پرینت بر سطح پارچه نقش می‌بندد. از نمونه‌های دیجیتالی نیز نمی‌توان گذشت که از طرح‌های دیجیتالی بهره برده و جایگاه خاصی برای خود کسب نموده‌اند و در میان قشر جوان طرفداران بسیاری دارند.

  • انواع لحاف ازنظر زینتی یا کاربردی بودن:

لحاف‌های چهل تیکه در زمره لحاف‌های زینتی قرارگرفته و از پارچه‌هایی بارنگ و نقوش مختلف بر سطح خود استفاده می‌کند. نمونه‌های دستی آن به‌عنوان عتیقه، دیوارکوب و کالایی لوکس خریدوفروش می‌شود و حتی در قالب کالاهای صادراتی نفیس قرار می‌گیرند. در مقابل نوعی لحاف جدید بوده که بانام لایت یا لایکو به فروش می‌رسد که کاملاً کاربردی است و برای مصارف روزانه انتخاب ایدئالی می‌باشد. قیمت پایین، تنوع رنگی، شست و شوی راحت، وزن کم و … از مشخصه‌های این نوع لحاف می‌باشد؛ که آن را برای مصارف روتینگ مناسب نموده است.

  • انواع لحاف ازنظر ابعاد:

شما می‌توانید انواع لحاف را ازنظر ابعاد در مدل‌های یک‌نفره معمولی 150*220 سانتی‌متری و یک‌نفره ویژه 220* 170 سانتی‌متر بیابید. البته لحاف‌های دونفره نیز در دو سایز معمولی 220* 205 سانتی‌متر و دونفره ویژه 220* 240 عرضه می‌شوند. بسته به نیازتان یک مدل از آن‌ها را گزینش نمایید.

راهنمای خرید بهترین لحاف

برای آنکه بتوانید بهترین لحاف را متناسب با نیازتان خریداری نمایید باید رعایت نکاتی را ضمیمه پروسه حساس گزینش خود کنید. به‌راستی لحاف‌ها به‌منظور ارائه بستری مناسب برای خواب و آسایش طراحی‌شده‌اند، اما از تأثیر فراوان آن‌ها در دکوراسیون سازی نیز نمی‌توان غفلت ورزید. ازاین‌رو بهتر در زمان خرید لحاف این دو المان مهم آسایش و زیبایی را به‌صورت هم‌زمان مدنظر آورده تا انتخابی ازهرجهت ایده آل را رقم بزنید.

لحاف

  • انتخاب رنگی متناسب با روحیاتتان:

رنگ‌ها می‌توانند آرامش را در فضا پراکنده سازند یا برعکس احساسات ناخوشایند را در فرد زنده کننده. انتخاب رنگ لحاف به علت اینکه قرار است با آرام‌ترین لحظات زندگی شما همراه شود از اهمیت بالایی برخوردار است. پس علاوه بر هارمونی رنگ لحاف با فضا به تاثیر روانی این رنگ بر روح و روان خود نیز دقت نمایید.

  • توجه به سن و سال:

افراد در هر برهه‌ی سنی نیازهای متفاوتی دارند، ازاین‌رو لحاف دوران کودکی با نمونه‌های عنفوان جوانی باهم متفاوت است. حتی در زمان میان‌سالی شما به لحاف‌هایی با طرح، رنگ و جنس متمایزی نیاز دارید که باید بدان توجه کنید.

  • انتخاب سبک مناسب:

اگر به تجملات اهمیت می‌دهید و تمایل دارید، نمای اتاق‌خوابتان چشم‌ها را خیره سازد، مسلماً لحاف‌ها با طراحی کلاسیک بیشترین هماهنگی را باسلیقه شما دارند. ولی دوست داران سادگی را می‌توان با لحاف‌های مدرن و طراحی‌های مینیمال آن‌ها راضی ساخت. سبک‌های سنتی نیز با گل‌بوته‌ها و نقوش که از گذشتگانمان به میراث رفته، هنوز در دنیای مدرن امروزی برای بسیاری جذاب هستند.

  • میزان کیفیت لحاف:

یکی دیگر از معیارهای که قبل از خرید لحاف باید بدان توجه نمود، کیفیت مواد اولیه به‌کاررفته در آن است. برخی برندها به عرضه محصولات خواب باکیفیتی پرداخته‌اند که خرید از آنها بسیار به‌صرفه است. این کالاها علاوه بر ماندگاری آسیب‌های جسمی را به استفاده‌کنندگان تحمیل نمی‌سازند. همچنین در شست و شوهای مکرر باثبات و باکیفیت ابتدایی مانده و تا سال‌ها شریک زندگی افراد هستند.

  • توجه به سایز دلخواه:

لحاف‌ها در سایزهای استانداردی تولید می‌شوند، اما اگر تمایل دارید تا به‌وسیله این کالای لوکس و تجملاتی تمامی سطح تخت خود را پوشش دهید، باید به دنبال لحاف‌هایی با سایزهایی بزرگ‌تر بروید. این موضوع کاملاً سلیقه‌ای بوده و محدودیتی از این حیث برای خریداران وجود ندارد.

  • تطابق با دکوراسیون اتاق:

سعی کنید به‌منظور هماهنگی بیشتر حتماً طرح و مدل لحاف خود را با دیگر تجهیزات و اکسسوری های اتاق‌خوابتان ست نمایید تا از هارمونی ایجادشده نهایت جذابیت را مشاهده نمایید. به‌هرحال لحاف‌ها عناصری قدرتمند هستند که می‌توان هر فاکتوری را از آن‌ها انتظار داشت.

لحاف

  • برند تولیدکننده:

باوجود شرکت‌های تولیدی بسیاری که به حوزه کالای خواب واردشده‌اند، ضرورت مراجعه به یک برند معتبر و مطمئن را دوچندان می‌سازد. برخی برندها باعرضه محصولاتی قابل قیاس با نمونه‌ها مطرح جهانی خریداران ایرانی را باقیمت‌های به‌صرفه خود مستفیض نموده‌اند. اعتبار و اطمینان به محصولات یک برند زمینه‌ساز حفظ سلامتی و دوری از اختلالات خواب است.

  • انتخاب سرویس لحاف:

برخی افراد برای آنکه ظاهر اتاق خود را از به‌هم‌ریختگی نجات دهند، به‌جای تهیه یک لحاف تک به خرید سرویس لحاف می‌پردازند. بدین ترتیب دیگر نگران هماهنگ نمودن این کالا با تشک، بالشت و … نبوده و از هارمونی ایجادشده نهایت بهره را می‌برند.

نکات مهم مراقبتی در مورد لحاف‌ها

برای آنکه بتوانید بالاترین بازده را از لحاف‌های خود مشاهده نمایید، بهتر است نکاتی را حین استفاده از این ابزارهای پرکاربرد رعایت کنید، بدین ترتیب بر طول عمر مفید آن‌ها افزوده و این عناصر را به شریک یک‌عمر خود تبدیل می‌نمایید.

لحاف

  • شست و شوی مناسب ملحفه لحاف به‌صورت سالی یک‌بار و تعویض آن‌ها هر 2 سال یک‌بار
  • دفع رطوبت محل نگهداری لحاف‌ها زمان عدم استفاده در فصول گرم سال
  • استفاده از آب ولرم و پود شوینده با کف کنترل‌شده در حین شست‌وشو
  • آبکشی صحیح به‌منظور دفع تمامی کف‌های موجود
  • عدم استفاده از نور خورشید و گرمای مستقیم به جهت خشک نمودن
  • خودداری از خشک‌کن‌های خیلی گرم
  • عدم استفاده از نرم‌کننده‌ها در حین شست‌وشو
  • به‌کارگیری محافظ یا ملحفه لحاف در جهت مراقبت از این کالا
  • پهن نمودن لحاف بعد از هربار استفاده به منظور ممانعت از جمع شدن محتویات داخل لحاف
  • پرهیز از استفاده لحاف‌های پر، پشم و پشم‌شیشه با افراد دارای حساسیت

چیداری
ارسال دیدگاه