روتختی و نکات انتخاب بهترین روتختی

انتخاب بهترین روتختی

چند دهه است که روتختی برای خود جایگاه عالی در میان سرویس‌های خواب بازنموده و با ارائه یک ست کامل از اجزایی مانند لحاف، کاور تشک، روبالشی و … یک مجموعه چندتکه نفیس را ارائه داده است. امروزه کمتر کسی می‌باشد که به فکر تهیه یک نمونه از این کالاها به‌منظور تکمیل فرآیند دکوراتیو اتاق‌خواب خود نباشد. وجود مدل‌های مختلف و طرح و رنگ‌های چشم‌نواز نیز مزید علت شده و پدیدآوردن یک دیزاین شکیل را در کنار این عناصر راحت نموده و بر مرغوبیت این کالاها افزوده است. اگر به فکر تهیه یک ست تخت و کمد ایدئال به‌منظور طراحی منحصربه‌فرد از اتاق‌خوابتان هستید، ناچاراً باید به فکر خرید یک روتختی نیز به‌منظور تکمیل این پروسه باشید. روتختی‌ها اکنون در مدل‌های متفاوتی وجود دارند که سخت‌ترین سلیقه‌ها را نیز پاسخگویی می‌کنند.

روتختی

آشنایی بیشتر با روتختی و اجزای تشکیل‌دهنده آن

روتختی‌ها یک بخش از سرویس خواب هستند که از پارچه‌های مختلف دوخته‌شده و داخل آن‌ها را با موادی خاص پر می‌کنند و به‌منظور ایجاد گرمای مطلوب مورداستفاده قرار می‌دهند. به‌منظور ایجاد بیشترین هارمونی رنگ و طرح اجزای جانبی نیز برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. ازاین‌رو روتختی‌ها را اغلب با کاور لحاف، روبالشی، رو کوسنی و … می‌یابید که به‌راستی مجموعه‌ای چشم‌نواز و خیره‌کننده را به نمایش گذاشته‌اند. در ادامه به معرفی تکه‌های موجود در یک سرویس روتختی می‌پردازیم.

روتختی

  • کاور لحاف:

کاور لحاف به‌منظور محافظت از لحاف به شکل کیسه‌مانند طراحی و پس از قرار گرفتن لحاف درون آن توسط زیپ یا دکمه بسته می‌شود. برای مهار نمودن لحاف و عدم جابه‌جایی آن نیز بندهایی تعبیه‌شده که به بندهای لحاف گره می‌خورد.

  • لحاف:

لحاف‌ها در انواع و اقسام مختلف یافت می‌شوند و با الیاف مختلف پر می‌شوند. بسته به سلیقه خود می‌توانید یک مدل از آن‌ها را انتخاب نمایید و سپس توسط کاور یک‌لایه محافظ برای آن‌ها در نظر بگیرید. بدین ترتیب بر عمر مفید این عناصر بی افزایید.

  • روتشکی:

به جهت ایجاد یک ست کامل از همان پارچه استفاده‌شده در لحاف یک روتشکی نیز تهیه نموده و بر روی تشک تخت می‌کشند. بدین ترتیب به دلیل دور دوزی یا کش دوزی روتشکی فیکس شده و نمایی عالی را به نمایش می‌گذارد.

  • ملحفه روانداز:

 این ملحفه در روزهای گرم سال که نمی‌توان از لحاف استفاده نمود، گزینه‌ای ایدئال است و اغلب نیز از همان پارچه استفاده‌شده در اجزای پیشین بهره برده است.

  • روبالشی:

روبالشی‌ها جزء جدانشدنی سرویس روتختی بوده و اگر اجزای دیگر را حذف نمایند، بالش‌ها جزء ثابتی محسوب می‌شوند.

  • رو کوسنی:

کوسن‌ها نیز در تکمیل تعداد بالش‌ها و زیبایی روتختی عالی ظاهر می‌شوند و اغلب در اندازه و سایزهای مختلف برازندگی بی‌نظیری را به روتختی‌ها می‌بخشند.

انواع مختلف روتختی موجود در بازار

باهدف برآورده نمودن نیاز مصرف‌کنندگان روتختی‌ها در جنس‌ها، سایزها، مدل‌ها و … مختلف طراحی و روانه بازار می‌شوند. بدین ترتیب خریداران قادر هستند در تمامی فصول سال و بدون محدودیت ابعاد تخت و سلیقه‌شان، نمونه‌ای باب طبع خود را بیابند. اکنون نیم‌نگاهی به انواع مختلف این عنصر زیبا و جاری در دیزاین اتاق‌خواب بر اساس معیارهای مختلف می‌پردازیم.

روتختی

  • انواع مختلف روتختی بر اساس جنس پارچه:

روتختی‌ها برحسب جنس در سه دسته متمایز عرضه می‌شوند. روتختی ساخته‌شده با الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان و ابریشم که دارای خواص ضد حساسیت و تنفس پذیری راحت بوده و نرمی و لطافت عالی را تقدیم می‌کنند. البته به‌مراتب کیفیت بهتر، قیمت بالاتری نیز دارد. بعدازآن روتختی با الیاف مصنوعی قرار می‌گیرد که باوجود حالت زبر و خشن و حساسیت‌زا بودنشان به دلیل قیمت پایین‌تر از سوی بسیاری انتخاب می‌شوند. در دسته سوم نیز الیاف ترکیبی قرارگرفته که نه مضرات نمونه‌های مصنوعی رادارند و نه قیمت بالای روتختی‌های طبیعی را به شما تحمیل می‌سازند.

  • انواع مختلف روتختی بر اساس طرح:

از باب طرح نیز لازم نیست، به‌هیچ‌وجه نگران باشید زیرا به حد کافی تنوع در این حوزه وجود دارد. طرفداران سبک‌های سلطنتی و تجملاتی یا عروس خانم‌هایی که به دنبال یک روتختی شکیل هستند، در کنار روتختی‌هایی با سبک کلاسیک که با جزئیاتی از اپلیکه‌دوزی، گیپوردوزی، دانتل دوزی و … زینت شده‌اند، به خواسته خود می‌رسند. ولی دوست داران سبک‌های مدرن و معاصر بهتر است از زیبایی طرح‌های اسپرت بهره‌مند شوند. حتی برای طرفداران سبک‌های سنتی نیز نمونه‌های شگفت بسیاری وجود دارد‌ که با بته‌جقه، طرح‌های عباسی، اسلیمی، گل شاه و … زینت شده و بسیار جذاب و گیرا هستند و رنگ‌های مدهوش کننده لاجوردی، عنابی، فیروزه‌ای و … آن‌ها هوش از سر بیننده می‌برند. البته طرح‌های سه‌بعدی نیز چند دهه می‌باشد که به بازار واردشده و مدل روتختی‌ها را به سمت سبک‌های فانتزی و سه‌بعدی سوق داده است.

  • انواع مختلف روتختی بر اساس تعداد تکه‌ها:

تعداد تکه‌ها معیار مهمی در گزینش یک روتختی است، زیرا در صورت کم‌وکاست ناچارید به‌صورت جداگانه آن‌ها را تهیه نماید. خصوصاً بخش‌هایی که جز ملزومات به شمار می‌روند مانند کاور لحاف، روبالشی و …، به‌هرحال در زمان خرید روتختی بهتر است، حداقل تعداد آن ‌که شامل 3 تکه یعنی لحاف و 2 روبالشی است را خریداری نمایید.

  • انواع مختلف روتختی بر اساس فصل مورداستفاده:

روتختی‌ها بر اساس فصل استفاده نیز دارای تمایز هستند. برخی نمونه‌ها با الیافی لطیف‌تر و نازک‌تر مناسب فصل تابستان و بهار هستند که اغلب بانام پیکه به فروش می‌رسند. ولی نمونه‌های زمستانه و پاییزه را باضخامتی بیشتر می‌یابید. ولی در این میان روتختی‌های چهارفصل به‌صورت کاور جدا عرضه می‌شوند که امکان اتصال و جداسازی داشته، ازاین‌رو در هر فصلی قابل‌استفاده هستند.

روتختی

  • انواع مختلف روتختی بر اساس سایزبندی:

هرچه روتختی شما شکیل و برازنده باشد، اما ازنظر سایز با تختتان هماهنگ نباشد، نمای جالبی را به نمایش نمی‌گذارد. بهتر است روتختی به‌گونه‌ای بر روی تخت قرار گیرد که روتشکی قابل‌رؤیت نبوده، در مقابل چنان بزرگ هم انتخاب نشود که برخی از قسمت‌های آن بر روی زمین قرار گیرد. بهترین حالت مماس بودن لبه روتختی با سطح زمین فارغ از دونفره یا یک‌نفره بودن آن است.

ویژگی‌های یک روتختی ایده آل و مناسب

امروزه علاوه بر تنوع در الیاف، طرح و رنگ روتختی، وجود برندهای گوناگون سبب شده، خریداران با گزینه‌های متعدد فراوانی روبرو باشند. درواقع روتختی‌ها هم از جنبه زینتی موردتوجه هستند و هم یکی از ابزارهایی می‌باشند که اگر درست و صحیح انتخاب شوند، امکان تجربه یک خواب راحت را فراهم می‌سازند. ازاین‌رو روتختی‌های برتر دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از دیگر نمونه‌ها شاخص و متمایز می‌سازد.

روتختی

  • جمع و مرتب کردن راحت:

اگرچه روتختی بیشتر از منظر زیبایی موردتوجه است، اما به‌منظور سهولت بخشیدن به کار خود از نمونه‌هایی خریداری کنید که به‌راحتی جمع یا پهن می‌شوند، بدین ترتیب مرتب نمودن آن‌ها به یک دغدغه بزرگ برایتان تبدیل نمی‌شود.

  • ابعاد مناسب:

برخی تمایل دارند روتختی فقط سطح تشک آن‌ها را بپوشاند، اما بعضی دیگر روتختی‌ها با سایز بزرگ‌تر که مقداری آویز دارد را شکیل‌تر می‌دانند. در اینجا سلیقه شما حاکمیت کرده و نوع دقیق این کالا را مشخص می‌کند.

  • نگهداری راحت:

هرچه روتختی پروسه نگهداری راحت‌تری را ارائه دهد، به‌مراتب مرغوب‌تر است. برخی روتختی‌ها به دلیل جنس خاصشان تحمل دماهای بالا را نداشته یا براثر رطوبت به‌سرعت لک شده و زیبایی ابتدایی خود را از دست می‌دهند. بعضی دیگر نیز بعد از هر بار استفاده چروک شده و بدون اتوکشی صاف و مرتب نمی‌شوند. به‌راستی این موارد در یک روتختی مرغوب جایی ندارد.

  • قابلیت شست‌وشو:

شرایط شست‌ و شوی روتختی بر اساس جنس آن متفاوت است. برخی از این کالاها را می‌توان به‌راحتی در ماشین لباس‌شویی قرارداد. ولی بعضی دیگر باید به‌صورت دستی و با مواد شوینده ضعیف شسته شوند در غیر این صورت کیفیتشان را از دست می‌دهند. قبل از خرید به این موضوع نیز دقت نمایید.

  • وزن کم:

روتختی دارای ویژگی‌های مناسب و خوبی است که علاوه بر وزن کم، گرمای خوبی را تولید کند. این امر راحتی استفاده را برای شما فراهم می‌نماید. برخی روتختی‌ها علاوه بر وزن کم‌، حجم محدودی نیز داشته این موضوع درزمانی که نیاز به جمع‌کردن و نگهداری آن در کمد دارید، بسیار به کارتان می‌آید.

  • قیمت مناسب:

باید سنخیت کاملی بین قیمت و کیفیت یک روتختی وجود داشته باشد. برخی روتختی‌ها به‌سرعت لک شده و شست و شوی سختی دارند و با کمترین فشار پاره شده و غیرقابل استفاده می‌شوند. پس سعی کنید از تناسب قیمت با جنس مطمئن شده تا در قبال هزینه پرداختی محصولی باکیفیت را تهیه‌کرده باشید، در غیر این صورت متضرر خواهید شد.

انتخاب جنس روتختی متناسب با دکوراسیون اتاق‌خواب

بسیاری که آشنایی چندانی به اصول دیزاین ندارند در زمان خرید روتختی مردد شده و نمی‌دانند کدام جنس با سبک دکوراسیون اتاق‌خوابشان هماهنگی دارد. در این بخش به بیان روتختی‌های مناسب با هر سبک دیزاین پرداخته و شمارا در این امر راهنمایی می‌کنیم.

روتختی

  • روتختی مناسب با سبک دکور سنتی:

روتختی‌های چهل تیکه یا پرنقش‌ونگار از جنس‌های نخی برای سبک‌های سنتی بسیار عالی هستند. حتی بعضی افراد روتختی خود را از میان نمونه‌های ساده‌تر انتخاب کرده اما در مقابل سعی می‌کنند با کوسن‌های ترمه‌دوزی شده آن‌هم با رنگ‌آمیزی‌های متنوع، دکوراسیون اتاق خود را متحول سازند.

  • روتختی مناسب با سبک دکور کلاسیک:

برای هماهنگی با سبک کلاسیک بهتر است به سراغ روتختی‌های ابریشمی و ساتنی بروید و حین بهره‌مندی از لطافت و نرمی این عناصر از زیبایی آن‌ها نیز استفاده کنید.

  • روتختی مناسب با سبک دکور مدرن:

در سبک‌های مدرن این روتختی‌های کتان هستند که بیشترین سنخیت را ایجاد می‌کنند و در کنار آباژورهای شیشه‌ای و لوسترهای حبابی یک فضای عالی و جوان‌پسند را تدارک می‌بینند.

چیداری
ارسال دیدگاه