راه حل هایی برای بهتر خوابیدن در شب هنگام

داشتن خواب بهتر

چگونه بهتر بخوابیم؟

شاید یکی از مهمترین دغدغه‌های افراد همواره، خوب خوابیدن باشد چرا که ما یک سوم از عمر خود را به طور متوسط در خواب و استراحت میگذرانیم. کیفیت خواب به عوامل مختفی از جمله زمان مناسب، مکان آرام، وضعیت روحی و جسمی ایده‌آل و همچنین رختخواب استاندارد، بستگی دارد.

جدا از موارد بالا که جزو اصلی‌ترین موارد هستند، یکسری عوامل مانند مثبت‌اندیشی یا مراقبت از پوست و… وجود دارند که با دانستن، رعایت کردن و انجام دادن آنها میتوان به بهبود کیفیت و آرامش هنگام خواب کمک کرد. درادامه برای هرکدام توضیح مجزا داده خواهد شد.

  • کالای‌خواب (رختخواب)

شاید بتوان گفت رختخوابی که ما برای استراحت استفاده میکنیم دارای اهمیت ویژه‌ای جهت احساس راحتی و آرامش به هنگام خواب باشد زیرا مستقیما با پوست در تماس است. حال باید اجزای اصلی آنرا بدانیم تا به هنگام خرید کالای‌خواب اهمیت هرکدام را بیشتر درک کنیم.

تشک: مهم‌ترین بخش سرویس خواب که در میزان راحتی ما به هنگام استراحت تاثیر زیادی دارد. کیفیت تشکی که برای خود انتخاب میکنید بستگی به جنس رویه آن، متریال مورد استفاده در آن و قطر تشک بستگی دارد. امروزه صنعت تشک‌سازی پیشرفت چشمگیری داشته و شما میتوانید متناسب با بودجه و نیازتان از 1 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان و بیشتر در بازار ایران تشک طبی یا فنری تهیه کنید.

بالش: اگر نگوییم اهمیت کیفیت بالش برای میزان راحتی بیشتر از خوشخواب نیست اما به اندازه آن میباشد. یک بالش استاندارد میتواند از بروز عارضه‌هایی مثل آرتروز گردن، دیسک گردن و حتی کمر درد جلوگیری کند. برای خرید یک بالش ایده‌آل و استاندارد میتوانید به سه عامل جنس رویه پارچه، الیاف داخلی و ارتفاع بالش توجه کنید و سپس به خرید بالش بپردازید. در حال حاضر، بازار کالای خواب ایران دارای بالش طبی، تنفسی، مموری فوم و میکروژل میباشد.

سرویس روتختی: روتختی علاوه‌بر جنبه‌ی تزئینی که به اتاق خواب شما میدهد، میبایست دارای متریال باکیفیت باشد چراکه تاثیر بسیار زیادی در کیفیت و راحتی خواب دارد. اجزای سرویس روتختی بستگی به سلیقه‌ی تولیدکننده‌ی آن دارد اما عموما میتوان یک سرویس روتختی را به لحاف، ملحفه‌کشدار، روبالشی و کاور کوسن تقسیم کرد. جنس الیاف پارچه مورد استفاده در یک سرویس روتختی اهمیت ویژه‌ای دارد. میتوان جنس پارچه روتختی را به مخمل، ساتن، پنبه، کتان‌نخ و نخ پلی‌استر بخش بندی کرد.

  • دوش گرفتن قبل از خواب

عقیده‌ی بسیاری از افراد بر این است که صبح زود دوش بگیرند تا سرحال شده و به سراغ فعالیت‌های روزانه خود بروند. درحالی که فواید دوش گرفتن در شب و قبل از خواب بیشتر است. یکی از فایده‌های دوش گرفتن در شب، تنظیم دمای بدن جهت خوابی راحت و عمیق است. زمانیکه دمای بدن پایین برود مغز فرمان خوابیدن را صادر میکند. پس از دوش گرفتن آن هم با آب گرم، رطوبت روی پوست تبخیر شده و باعث میشود دمای بدن کاهش پیدا کند و همین امر موجب تشخیص کاهش دمای بدن توسط مغز شده و شما را محیای خوابیدن میکند. یکی دیگر از فواید دوش گرفتن در شب، احساس سبکی و کاهش استرس قبل از خوابیدن است.

استفاده از اسانس‌ها و کرم‌های مرطوب‌کننده هنگام و بعد از دوش گرفتن عاملی است برای استراحت همراه با آرامش، چراکه پوست در بهترین حالت خود قرار میگیرد و باعث خوابی آرام میشود.

 

  • شام سبک بخورید

شام سبک از دیرباز مورد تایید همگان، از پزشکان متخصص گرفته تا مردم عوام بوده است. پرخوری باعث سنگین شدن معده و روده‌ها شده و در نتیجه‌ی آن احساس درد شبانه، بدخوابی را به همراه دارد.

درصورتی که به مهمانی دعوت شدید و مجبور به خوردن یک شام سنگین بودید، میتوانید از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید. پروبیوتیک‌ها موجب بهبود و تعادل عملکرد روده و معده میشود.

راه حل هایی برای بهتر خوابیدن در شب هنگام

  • پوشیدن لباس‌ مناسب و راحت

منظور از لباس‌های راحتی لباس‌هایی است که از نظر جنس الیاف و پارچه مناسب باشد. بهترین و راحت‌ترین پارچه‌ها در بازار ابریشم، کتان، پنبه و نخ میباشند. این الیاف موجب حساسیت‌های پوستی و آلرژیک نمیشود.

لباس هرچه گشادتر باشد و به بدن نچسبد بهتر است.

 

تولیدی کالای‌خواب چیداری امیدوارست توصیه‌ها و راهنمایی‌های گفته شده منجر به بهبود کیفیت و آرامش خواب‌تان شود.

چیداری
ارسال دیدگاه