انواع پارچه مناسب برای استایل‌های مختلف

پارچه مناسب برای استایل های مختلف

برای آنکه بتوانیم یک لباس زیبا و برازنده را تهیه نماییم، باید پروسه طولانی خرید پارچه، انتخاب مدل و درنهایت دوخت را با حساسیت و دقت فراوان سپری نماییم. در تمامی این مراحل تهیه یک پارچه مناسب نیازمند دقت نظر بیشتری است. پارچه ملحفه ای می‌تواند بر روی مدل و طرح پوشاک نیز تأثیر گذاشته و آن‌ها را به‌تبع خود زیباتر یا نامناسب به نمایش بگذارد. ازاین‌رو انتخاب پارچه بسیار دقیق‌تر و نیازمند صرف زمان بیشتری است تا فرآیند تهیه پوشاک به بهترین نحو ممکن اجرا شود. اگر شناختتان در مورد انواع پارچه و اهمیت آن در استایل قابل‌قبول نباشد، هیچ‌گاه نمی‌توانید به‌اندازه کافی با تیپی شکیل به محافل وارد شوید. در این مطلب می‌کوشیم تا جنبه‌های مختلف مربوط به پارچه‌ها را بازگو نموده و تأثیرات مهیج آن‌ها را بر اندام افراد بازگو کنیم.

انواع پارچه‌های موجود در بازار:

پارچه‌ها در انواع مختلف دنیایی رنگارنگ را از طرح، جنس، بافت و … ایجاد نموده‌اند تا بتوانند سلایق مختلف را پوشش دهند. اگرچه تنوع در این موضوع فراوان بوده و آشنایی با تمامی مدل‌های موجود سخت است، اما ما به مقتضی این مطلب به برخی از مشهورترین نمونه‌های رایج و پراستفاده از این پارچه‌ها در صنعت مدو پوشاک اشاره می‌کنیم.

پارچه

  • پارچه ظریف کشمیر:

همگان پارچه کشمیر را به دلیل نرمی فوق‌العاده و ظرافت ابریشم مانندش دوست دارند. حس آرامشی که از لمس این پارچه به افراد منتقل می‌شود، جذاب و سبکی آن برای همگان مطلوب است. البته از گرمی قابل‌قبول این پارچه نیز نمی‌توان صرف‌نظر نمود.

  • پارچه نخی کتان:

پارچه‌های پنبه که بارزترین آن‌ها کتان است، به دلیل وجود عناصر طبیعی در بافت و ساختارشان جایگاه ویژه‌ای در صنعت مد و پوشاک دارند. از این پارچه می‌توان در تولید انواع پوشاک بدون محدودیت استفاده نمود. بدین ترتیب از تن‌پوش عالی و استایل برازندشان بر روی بدن نهایت بهره را برد.

  • پارچه برجسته کرپ:

تنوع ساختاری که امروزه در پارچه کرپ مشاهده می‌شود، کارایی این پارچه را ارتقا داده است. به‌گونه‌ای که الیاف ابریشمی آن در تهیه بلوز دامن یا کت‌وشلوار استفاده می‌شود. در مقابل الیافت پشمی یا مصنوعی آن در تولید انواع پرده، روتختی و … پرکاربرد است.

  • پارچه سبک‌وزن ژرژت:

ژرژت بسیار سبک بوده و حالت چروکش که وامدار ابریشم خالص به‌کاررفته در بافتش است، برای بسیاری جذاب می‌باشد. اکنون ژرژت در رنگ‌های متنوع و ترکیبی و به‌صورت طرح دار و گل‌دار تولید و پاسخگوی سلیقه افرادی است که تمایل به پارچه‌های ابریشمی اما کمی مات‌تر دارند.

  • پارچه نرم کش‌باف:

پاره‌های کش‌باف را درگذشته با پشم می‌بافتند، اما امروزه باهدف افزایش لطافت آن‌ها از پنبه و مخلوط پنبه و الیاف مصنوعی نیز کمک گرفته و پارچه‌های کش‌باف نفسی را عرضه می‌کنند که برای تهیه انواع لباس مناسب و کارساز هستند.

  • پارچه لوکس تور:

زیبایی و ظرافت به‌کاررفته در بافت این پارچه تور آن را در رده پارچه‌های زینتی و لوکس قرار داده است. اغلب از این عنصر شکیل و زیبا در تزئینات لباس و دکوراسیون به‌وفور بهره می‌برند. فرآیند طراحی و تولید سخت، زمان‌بر و تخصصی این پارچه آن را در رده نمونه‌های گران‌قیمت و تجملاتی قرار داده است.

  • پارچه نفیس چرم:

دوام و مقاومت عالی چرم در برابر چین‌وچروک، استفاده مکرر، فشار و کشش از آن، نمونه‌های محبوب ساخته است. البته این نوع پارچه بسته به پوست استفاده‌شده در ساخت آن دارای درجه‌های کیفی متفاوتی است. ازاین‌رو پارچه چرم متناسب با تکنیک‌های مختلف تولید و متناسب با نوع پوست استفاده‌شده در ظاهر، شکل و طرح‌های گوناگونی عرضه می‌شود.

پارچه

  • پارچه بادوام پلی‌استر:

بشر کوشیده با استفاده از مواد پتروشیمی به تولید پارچه‌ای اقدام نماید که دوام و ماندگاری بالایی را عرضه می‌کند. ولی پارچه‌های پلی‌استر به دلیل عدم تنفس و جذب عرق بدن به‌تنهایی کمتر مورداستفاده بوده و اغلب به‌صورت ترکیبی با دیگر الیاف در جهت ارتقا سطح مقاومت آن‌ها به کار می‌رود.

  • پارچه شیک ساتن:

پارچه ساتن در میان تمامی پارچه‌های موجود با ظاهر براق، لطافت مورد تأیید و حالت زیبا گویی بر تمامی مدل‌های دیگر برتری یافته و طرح و مدل لباسی نیست که با این پارچه به اوج زیبایی نرسد. امروزه استفاده از پارچه ساتن در انواع ساده و کشی آن رواج دارد و طرح‌های بی‌نظیری از لباس‌ها نیز در این راستا متولدشده‌اند.

  • پارچه منحصربه‌فرد ابریشم:

پارچه ابریشم توانسته ترکیبی عالی را از لطافت و استحکام را به نمایش بگذارد. ازاین‌رو در حجم وسیع برای مصارفی چون تهیه انواع اکسسوری، لباس‌های مجلسی و … به‌کاررفته و سبب درخشش استایل افراد می‌شود.

چگونگی انتخاب پارچه متناسب با نوع لباس:

شناخت خصوصیات ظاهری یک پارچه به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری را در زمان خرید صورت داده و هماهنگی بیشتری را بین لباس مدنظرتان و پارچه برقرار سازید. ولی به‌راستی دستیابی به این حجم اطلاعات باوجود تنوع بالایی که بین انواع پارچه‌ها حاکم است و هرروزه نیز تعدادی بافت جدید به این فهرست اضافه می‌شود کار راحتی نیست. در این راستا اکثر اهل‌فن از یک روش کلی برای تشخیص پارچه مناسب استفاده می‌کنند که شامل لمس پارچه و نوع اثر آن در زیردست است. بدین ترتیب حتی اگر به اصول پارچه شناسی نیز واقف نباشید، می‌توانید تشخیص دهید که این پارچه برای کار شما مناسب است یا باید به سراغ نمونه‌ای دیگر بروید. واکنش حسی شخصی هر فرد راهنمای خوبی برای شناسایی یک پارچه قلمداد می‌شود.

برای مثال پارچه‌هایی که از لمس آن‌ها حس ظرافت، سبکی و صافی تداعی می‌گردد، برای لباس‌هایی در سبک شومیز، بلوزهای تابستانه، شال و … مناسب هستند. در مقابل پارچه‌ها با حس درشتی و توپری به علت ایستایی عالی و فرم دهی راحت و همچنین برش پذیری خوب برای تهیه لباس‌های مجلسی گزینه‌ای ایدئال هستند. حتی بافت پارچه یا حالت کشی بودن آن نیز سبب می‌شود، یک پارچه برای مصاف در عرصه‌ای خاص مناسب باشد. با این توضیحات می‌توان از پارچه‌های کرپ برای دوخت لباس‌های مجلسی، از پارچه‌های پشمی برای مانتو و کت‌دامن و از پارچه‌های کشی برای لباس‌های اندامی و شلوارهای راسته استفاده نمود.

پارچه

چگونگی انتخاب پارچه به‌منظور پوشش چاقی یا لاغری مفرط افراد:

بسیاری افراد که درگیر چاقی مفرط یا لاغری بیش‌ازاندازه هستند، گمان می‌کنند که دیگر نمی‌توانند با ظاهری مناسب در محافل حضور یابند. این در حالی است که با انتخاب یک پارچه مناسب و به دنبال آن طرح، رنگ و مدل مطابق با معیارهای مد و فشن آن‌ها نیز قادر هستند، خوش‌اندام به مجالس واردشده و همگان را از استایل خود شگفت‌زده سازند. در ادامه برخی از پارچه‌هایی که افراد لاغر یا چاق را به استایلی مناسب می‌رساند، ذکر نموده تا راهنمایی عالی را در جهت خوش‌اندامی به شما عرضه نماییم.

پارچه

  • پارچه‌های مناسب افراد لاغراندام:

باآنکه گفته می‌شود لباس‌های حریر مخصوص بانوان درشت‌اندام است، اما خانم‌ها ریزنقش نیز می‌توانند از زیبایی شومیزها و لباس‌های حریر آزاد اما کاملاً سایز بدنشان استفاده کنند. در اینجا انتخاب یک سایز دقیقاً منطبق بر اندامتان الزامی است و فقط آزادی طرح و مدل لباس برای آنکه به برازندگی برسید، کافی است. در ادامه از مانتوها و ژاکت‌هایی که از جنس‌های کلفت و پرحجم ساخته‌شده‌اند، به‌هیچ‌وجه غفلت نورزید. همچنین پارچه‌های ضخیم مانند خز، کش‌باف، کتان و … برای افراد لاغراندام طراحی‌شده‌اند.

پارچه

جنس مناسب توانایی فراوانی برای نمایش بهتر اندام شما دارد. درواقع شما باید به سراغ پارچه‌هایی بروید که با لمس آن‌ها متوجه حس درشتی و ضخامت شوید. در این راستا پارچه‌های گل برجسته، بافت و … به کمکتان می‌آیند و استایلی که از خود انتظار دارید را برایتان پدید می‌آورند. اگر علاقه به لباس‌های ضخیم ندارید باید از پارچه‌های نازک به‌صورت چندلایه استفاده کنید و از رنگ‌ها و طرح‌های متفاوت آن‌ها به‌صورت پوشش لایه‌ای استفاده نمایید. البته افراد لاغر برای بهره بردن از پارچه‌های کتی نیز محدودیتی ندارند و با انواع کت به‌اندازه کافی به تیپی شکیل می‌رسند.

  • پارچه‌های مناسب افراد چاق:

برای آنکه لباسی متناسب بااندامتان جلوه نموده و برش و دوخت اصولی آن به طرز عالی هویدا شود، هرگز از پارچه‌های براق مانند ساتن استفاده نکنید. لباس‌های براق استعداد بالایی در چاق و پرحجم نشان دادن افراد دارند. ازاین‌رو افراد با اضافه‌وزن بهتر است به سراغ پارچه‌هایی ابریشمی تیره یا مخمل بروند. در صورت تمایل به ساتن نیز از نمونه‌های مات و کدر آن استفاده نمایند. از این مدل‌ها گذشته پارچه‌های ظریف مانند حریر به علت ضخامت کم، ریزش عالی، لغزندگی و نرمی فوق‌العاده از حجم اندام کاسته و افراد را ظریف‌تر و لاغرتر نشان می‌دهند. البته پارچه‌های صاف و با بافتی یکدست مانند کرپ‌های ظریف نیز سنخیت بالایی با افراد چاق داشته و برای نمایش یک استایل مناسب برای آن‌ها توانمند است. با این توصیفات پارچه هرچه لطیف‌تر و ظریف‌تر و عاری از حجم و ضخامت باشد با افراد چاق و درشت‌هیکل تناسب بیشتری دارد.

پارچه

پارچه‌های مناسب برای فصول مختلف سال:

همگی می‌دانند که برای هر فصلی از سال باید نوع پارچه مشخصی را انتخاب نمایند. بدین ترتیب سلامت بدن در کنار این پارچه‌ها حفظ‌شده و از سرماخوردگی و یا گرمازدگی جلوگیری می‌شود. لباس‌ها با پارچه‌های مختلف نیازهای پوششی ما را تأمین نموده، فقط باید در گزینششان دقتی مضاعف نماییم. در ادامه به‌صورت اجمالی پارچه‌های مناسب هر فصل را برمی‌شماریم تا در این حین آگاهی‌تان را باب این موضوع ارتقا بخشیم.

  • پارچه‌های مناسب فصل بهار: پارچه‌های نخی و پنبه‌ای، کتان، لی کاغذی، فاستونی
  • پارچه‌های مناسب فصل تابستان: پارچه‌های نخ پنبه، لینن، شیرشکری، شمبری، جین
  • پارچه‌های مناسب فصل پاییز: فاستونی، مخمل، ابریشم، پلادر، کشمیر
  • پارچه‌های مناسب فصل زمستان: پشمی، فاستونی ضخیم، مخمل کبریتی، سولارو، آلپاکا

چیداری
ارسال دیدگاه